Hoeveel kost het om een professionele website te laten maken?

Waarom vragen sommige bedrijven zo veel (of net zo weinig) geld voor hun diensten?

Dag bezoeker, ben je hier enkel voor de prijzen? Scroll dan vlug naar de conclusie onderaan deze pagina! Wil je graag weten waar deze prijzen vandaan komen? Lees dan rustig verder.

De 3 aspecten van een betaalbare website

  1. Kies je voor een groot of klein web agency
  2. De verschillende ontwikkelingsfasen
  3. De functionaliteiten en complexiteit van de website

Kies je voor een groot of klein web agency

Uiteraard heeft de keuze van je web agency een grote invloed op de prijs van je website.
Zo heeft een groter bedrijf een grotere overhead dan een klein bedrijf zoals Webosaurus.

Denk hierbij aan een groter kantoor, meerdere project managers, een zaakvoerder en assisterend personeel zoals een boekhouder of accountmanagers.

Daarnaast werken de grotere agencies aan grotere websites met bijhorende budgetten en laten ze de kleinere websites eerder links liggen.
De kleinere agencies kunnen dan weer een lagere prijs aanbieden omdat ze aan meerdere kleine projecten kunnen werken.

Pexels pixabay 267507
Een groot kantoor duwt de prijs van je website omhoog.

De verschillende ontwikkelingsfasen

We kunnen het ontwikkelen van een website opsplitsen in 4 fases:

  1. Analyse - wat gaan we maken en wat verwacht de bezoeker
  2. Design - hoe moet de website eruitzien
  3. Ontwikkeling - het design omzetten naar een dynamische website
  4. Testing - werkt de website zoals we willen

Bij een grote website gaan we aan de hand van een marktonderzoek en gebruikersstatistieken op zoek naar de noden van een website.

Eens de wensen van een nieuwe website duidelijk zijn worden deze in een aantrekkelijk design gegoten door een designteam.

Als laatste bouwen de ontwikkelaars de website en gaat het testing team aan de slag.

Zoals je kan zien komt er heel wat kijken bij het ontwikkelen van een grote website en gaat dat gepaard met de nodige kosten!

Een kleinere website heeft echter minder nood aan deze verschillende fases.
Zo is de analyse voor de bakker om de hoek meestal overbodig en kunnen we de designfase vaak samenvoegen met de ontwikkelingsfase.

Pexels startup stock photos 212286
Een uitgebreide analysefase is niet voor elke website nodig

De functionaliteiten en complexiteit van de website

Het prijskaartje van een professionele website varieert van ontwerp tot ontwerp. Je kan de prijs voor een deel ook zelf bepalen.
Hoe meer je met je website wil doen, hoe meer je er doorgaans voor betaalt.

Een eenvoudige website die fungeert als online visitekaartje met een homepage, een ‘over ons’-sectie en een contactformulier kost minder dan een uitgebreide website met tientallen verschillende pagina’s en een webshop of boekingssysteem.

Ontdek hieronder de richtprijs voor enkele populaire functionaliteiten:

  • Blog of nieuws sectie
    8 uur - € 400
  • Webshop met eenvoudige producten
    24 uur - € 1.200
  • Webshop met producten en verschillende opties
    32 uur - € 1.600
  • Dynamisch overzicht met filters zoals bij Coolblue & Bol.com
    16 uur - € 800
  • Contact of nieuwsbrief formulier
    4 uur - € 200
  • Online prijscalculator
    8 uur - € 400
  • Online boekingssysteem
    16 uur - € 800

Naast deze specifieke functionaliteiten bevat elke website ook enkele basis elementen zoals de navigatie, informatieve pagina's en de algemene look & feel. Hiervoor rekenen we gemiddeld 16 uur werk.

Pexels pixabay 259165

Conclusie

Als je de markt bekijkt, zie je dat er vaak met uurtarieven wordt gewerkt die schommelen van € 40 tot € 150 per uur. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die meer of minder vragen. Dat komt omdat zij zich bewust richten tot kleine ondernemingen met weinig budget of net enkel de grote, high-end klanten bedienen.

Webosaurus is een klein kantoor met weinig vaste kosten waardoor we met ons uurtarief van € 50 aan de lagere kant zitten. Gemiddeld gezien schommelen de prijzen van onze websites dan ook tussen de € 1.600 en € 5.000.

Je ziet dat er een groot verschil is tussen de laagste en de hoogste prijs. Zoals hierboven beschreven, heeft veel daarvan te maken met de gevraagde features, het aantal pagina’s en het uiteindelijke design.

Wist je dat 5% van onze jaarlijkse winst rechtstreeks naar goede doelen gaat?

Lees er meer over op onze pagina Samen naar een betere wereld of volg ons op onze Facebook pagina.